Grami bez prądu dla całej rodziny mogą być także drużynowe zabawy plenerowe. Zgadzacie się?
Mölkky
Mölkky to prosta w założeniach gra dla dzieci i dorosłych. Polega w zasadzie na rzucaniu do celu, ale oryginalny pomysł i ciekawe wykonanie stanowią o jej wyjątkowości. Prócz sprawnej ręki, bystrego oka i opanowania, liczy się taktyka i... trochę szczęścia.
Mölkky powstała w oparciu o tradycyjną grę fińską i wciąż zyskuje na popularności na całym świecie. Poznajcie i Wy!
12 "kręgli" z drewna – skośnie ścięte walce, stabilnie stojące na płaskiej powierzchni, w widoczny sposób opisane numerami od 1 do 12,
zbijak – większy, symetryczny, gładki palik, którym rzuca się w kręgle,
instrukcja – drobnym drukiem, ale w kilku językach (w tym również po polsku), przystępnie klarująca zasady nawet początkującym. Reguły znajdziecie także w sieci (>>KLIK<<)
W Mölkky grać można indywidualnie lub w zespołach.
Potrzebujemy niewielkiego trawnika lub innej płaskiej powierzchni - trawiastej, piaszczystej, żwirowej itp.
Wyznaczamy linię rzutu i w odległości 3,5 metra od niej (dla młodszych dzieci warto na początek nieco skrócić ten dystans) układamy wszystkie kręgle w ustawieniu początkowym.
W swojej kolejce zawodnicy rzucają drewnianym zbijakiem tak, by
strącać kręgle. W zależności od liczby przewróconych walców (liczą się
tylko te, które nie opierają się na innych) podliczamy punkty. Jeśli
upadnie tylko jeden, jedyny kręgiel, zapisujemy jego wartość punktową
zgodnie z numerem jaki nosi, jeżeli kilka - podliczamy liczbę leżących
sztuk.
Celem jest
uzbieranie dokładnie 50 punktów. Uwaga! Przekroczenie pięćdziesiątki grozi karą, czyli spadkiem do poziomu 25 punktów! Warto przygotować sobie kartkę do zapisywania wyników, bo w ferworze gry łatwo o nich zapomnieć ;)
Pewna ręka i celne rzuty oczywiście zwiększają szansę na zwycięstwo, ale nie należy się zniechęcać nawet jeśli zbijak nie od razu leci tam, gdzie byśmy chcieli. Ćwiczenie czyni mistrza, a zabawa jest przy tym przednia!**
Kubb
Wykorzystujemy następujące drewniane elementy:
- prostopadłościenny klocek "w koronie", wielkości ok. 30x9x9 cm = KRÓL
- 10 klocków 15x7x7 cm nazywanych kubbami = OBROŃCY
- 6 drewnianych pałeczek, walce o długości 30 cm i średnicy 4 cm - zbijaki do rzucania
- 4 kołki do oznaczenia wierzchołków pola gry
Na początku wyznaczamy prostokątne pole gry. Króla ustawia się środku terenu, a na przeciwległych liniach końcowych równomiernie rozmieszcza po 5 obrońców. Drużyny stają przy swoich liniach końcowych. Co rundę przekazują sobie komplet 6 zbijaków.
Gra toczy się turami. Jedna ekipa rzuca w obrońców drugiej drużyny, aby je zbić. Zmiana następuje po rzuceniu przez drużynę wszystkich 6 kołków.
Przewrócone kubby przerzuca się na połowę przeciwnika i stają się oni dodatkowymi obrońcami. Teraz będzie trzeba je strącić w pierwszej kolejności. Jeśli po naszej turze jakiekolwiek kubby polowe zostaną na połowie przeciwnej drużyny, będzie ona mogła wykonywać rzuty z linii, którą wyznacza najbliższy królowi obrońca.
Jest jeszcze kilka reguł dodatkowych. Dotyczą np. pierwszej rundy, przypadku wyrzucenia kubba poza pole gry i usuwania podwójnie zbitych obrońców. Instrukcję z wyjaśniającymi zawiłości grafikami można znaleźć tutaj >>KLIK<<.
Kiedy drużyna zbije wszystkich obrońców, wraca na linię końcową i może zbijać Króla. Ten, komu się to uda - wygrywa. Uwaga! Przypadkowe wcześniejsze zbicie króla oznacza natychmiastową przegraną!
Gry są dostępne do wypożyczeń w Filii nr 1 Biblioteki Miejskiej w Grudziądzu, dzięki uprzejmości wydawcy: