Poniżej przedstawiamy zestawienie konkursowych odpowiedzi - może przyda się komuś podczas wakacyjnych wycieczek?
Wśród propozycji prym wiodły
gry i zabawy słowne:
- skojarzenia
- pomidor
- wymyślanie bajki na podstawie trzech punktów, przez które właśnie przejechaliśmy
- zgadywanka 'rzecz, na którą patrzę jest....'
- rymowanki - wymyślanie rymów, np. do mijanych obiektów, tworzenie krótkich, rymowanych piosenek o każdym z pasażerów
- wymyślanie odgłosów zwierząt
- zgadywanki... "Coś za oknem"... są podpowiedzi i na zmianę zgadujemy co ktoś zobaczył...
- papier, nożyczki i kamień
- snucie planów, np. co będziemy robić w miejscu do którego jedziemy
- gra w łapki
- "słowo-wąż" - tworzymy słowa z ostatniej litery poprzedniego wyrazu
- "zgadnij o kim mówię" - opisujemy osobę (z rodziny, postać z bajki, lub znaną przez wszystkich uczestników) za pomocą przymiotników
- wypatrywanie za oknem przedmiotów na kolejną literę w alfabecie - kto pierwszy
- "o jakiej bajce/książce mówię" - opisujemy jak najmniejszą liczbą słów przedmiot naszej zagadki
- szukanie zwierząt na zewnątrz (liczą się też te z logo firm!)
- "zgadnij kim jesteś" - naklejamy sobie nawzajem na czoła karteczki z nazwą postaci, rzeczą itp - osoba zadając pytania musi odgadnąć kim jest, my mówimy tylko tak albo nie.
- "kreatywne" słuchanie audiobooków - na znak STOP zatrzymujemy odtwarzanie i każdy z podróżników próbuje odgadnąć dalszy ciąg lub wymyślić alternatywne zakończenie
- słuchanie piosenek + odgadywanie treści w języku angielskim lub jakiej z historii/filmu dotyczą
- gra w kolory - jedna osoba znajduje jakiś przedmiot w samochodzie lub poza nim i mówi "mam na myśli przedmiot w kolorze....", a reszta zgaduje
- samogłoski i spółgłoski - zgadywanka dla kilkulatka na punkty
- "o czym myślę?" - podajemy 5 podpowiedzi przeciwnikowi i ma zgadnąć o czym się myśli
Swoich amatorów mają także
gotowe gry na podróż:
- karty CzuCzu z zadaniami
- karty z gotowymi zagadkami np. smoka obiboka/zgaduj zgadula itp.
- taboo
- gry karciane Piotruś i duble oraz magnetyczne warcaby
- magnetyczne gry logiczne z serii smart games (Arka Noego, Wodny świat, Parada pingwinów)
- "bingo obrazkowe" - dzieci dostają karty z obrazkami pod którymi zaznaczają kreski gdy zobaczą taki obiekt; po umówionym etapie podróży podlicza się kto, ile i czego zobaczył.
- "pudełka ciszy", a w środku zapomniane bądź nowe małe zabawki
- przeplatanki, nawlekanki
- puzzle magnetyczne
"Starszakom", biegle władających długopisem polecić można
gry na kartce papieru:
- kółko i krzyżyk
- państwa i miasta
- karteczki z pytaniami Kto? Z kim? Kiedy? Gdzie? Po co? itp
- "szubienica"
- statki
- zabawa w " coś na..." - rzucamy jakąś literkę i przez umówiony etap każdy notuje wszystko zaczynające się na tę literę; da młodszych może być zamiast litery kolor
A gdy znudzą się wszystkie gry i zabawy, zawsze pozostają jeszcze
inne "czasoumilacze":
- czytanie książki na głos
- przyklejanie naklejek do książeczki
- słuchanie bajek mp3 ze smartfona
- słuchanie audiobooków
- śpiewanie
Jeśli uważacie, że czegoś jeszcze brakuje na tej liście, mile widziane będą kolejne propozycje w komentarzach :)
Życzymy wielu udanych podróży, w których czas się nie dłuży!