Choć 'tradycyjne' gry z kostką, takie jakie wielu pamięta z dzieciństwa, powoli przechodzą do historii, nadal powstaje wiele takich, w których sporo rzuca się, turla lub kula.
Znacie mechanikę 'roll&write'?
Dziś dwa słowa o grach nie do końca planszowych, nazywanych także "wykreślankami" lub "rysowankami", w których planszę i pionki zastąpiły notes i ołówek.
Jak to działa?
Postaram się wyjaśnić na przykładzie gry "Kingdomino duel"
Zgodnie z najprostszym tłumaczeniem z angielskiego, będziemy rzucać i rysować. Dlatego w pudełku czekają kartki, kostki i ołówki.
W zależności od pomysłowości projektanta gry kości mogą mieć różne
oznaczenia, a na kartach zaznacza się ich wartości w rozmaitych
układach.
Tu, ponieważ gra nawiązuje do wcześniej wydanej, "klasycznej" (choć niezupełnie planszowej) wersji "Kingdomino"*, symbole na kościach to herby, w domyśle szlacheckich rodów, zarządców poszczególnych posiadłości w granicach królestwa.
Rzucamy zatem, na zmianę z przeciwnikiem, wybieramy odpowiadające naszym planom zagospodarowania "tarcze" i stopniowo zamalowujemy swoją kartkę z notesika.
Dodatkowo przewidziano możliwość modyfikacji niektórych ruchów za pomocą
"czarów" - oczywiście także odpowiednio wykreślanych w precyzowanych
przez instrukcję warunkach.
Celem jest wypełnienie obszaru królestwa na planie prostokąta za pomocą par (jak to w dominie) symboli.
Dodatkowe krzyżyki na niektórych symbolizują wyższych urzędników - na
koniec podliczając punkty zwycięstwa mnożymy liczbę herbów w danej
dzielnicy przez liczbę owych dygnitarzy w jej granicach.
"Kingdomino duel" to zabawa tylko dla dwóch graczy. Mogą to być jednak zarówno dzieci (wg wydawcy 8+), jak dorośli. Zasady łatwo pojąć, a szybka rozgrywka nie zdąży się znudzić.
"Roll&write" to ogólna kategoria obejmująca wiele gier o zbliżonej mechanice.
Czasem nawet nie używa się w nich kości ;)
Mogą różnić się tematyką, pomysłem na karty, sposobem zaznaczania i punktowania, stopniem trudności i dopuszczalną liczbą graczy - od 1 do nawet kilkunastu! Cechą wspólną zawsze będzie rysowanie, zamiast manipulowania pionkami czy kartami.
W ramach projektu Grajmy! pojawiło się już kilka recenzji gier tego typu.
Warto poznać także tytuły takie jak:
- Winnica
- Kartografowie
- Kości obfitości
- Bukiet 1, 2, 3
- Kolejowy szlak
- Smoothies
- Rolling Village (print&play)
- 30 rails (print&play)
- Rzuć na tacę
Dacie znać, jak Wam się podobają?
A może podpowiecie swoje ulubione roll&write?
Grę "Kingdomino Duel" Stowarzyszenie Grajmy! otrzymało od wydawcy za pośrednictwem księgarni internetowej TaniaKsiążka.pl
Będzie dostępna do wypożyczania w siedzibie Klubu Grajmy! (Biblioteka Miejska, Filia Nr1 w Grudziądzu), a w przyszłości z pewnością zagości na organizowanych tam spotkaniach planszówkowych.
Dziękujemy!
--
* klasyczne, kafelkowe "Kingdomino" w ramach projektu opisała autorka bloga Dzieciaki z potencjałem - wpis można znaleźć tutaj >>KLIK<<
test i wpis: mamajanka