Strony

Zrozumieć świat przez gry 2 - "zielone gry"

W ramach festiwalu pod hasłem "Zrozumieć świat przez gry" miałam okazję poznać ideę edukacji globalnej, ciekawe gry wielkoformatowe oraz przykłady i wskazówki co do organizacji gier miejskich. O wszystkich wyżej wspomnianych przeczytacie w pierwszej części artykułu (tu: >>KLIK<<), gdzie zamieściłam też odnośniki do gotowych scenariuszy gier terenowych udostępniane przez PAH.
Ale to nie wszystko!
Prócz tego wróciłam do domu z długą listą podpowiedzi, linków i pomysłów na wykorzystanie gier w szeroko pojętej edukacji ekologicznej i obywatelskiej.
I chętnie się z Wami częścią z nich podzielę :)


Na początek garść notatek z prezentacji kierownika zespołu edukacji PAH, pana Łukasza Bartosika, praktyka - edukatora i twórcy gier, jako odpowiedź na pytania dlaczego warto wykorzystywać gry do nauki i jak to robić najlepiej.

Gry są świetnym narzędziem edukacyjnym, ponieważ:
  • w uproszczony sposób pozwalają pokazać mechanizmy, powiązania, przyczyny i konsekwencje
  • uczą empatii, prawidłowego wnioskowania, podejmowania decyzji oraz przewidywania ich skutków i reagowania na nie
  • promują aktywne działanie, pomysłowość i wypracowywanie wspólnych rozwiązań

Gry uczą szczególnie skutecznie, gdy:
  • nie bazujemy tylko na rywalizacji - najlepiej sprawdzają się współpraca, działanie drużynowe, gry kooperacyjne 
  • nie zależy nam głównie na przekazaniu wiedzy encyklopedycznej, a zrozumieniu pewnych mechanizmów i promowaniu postaw
  • zabawę poprzedzamy krótkim wstępem teoretycznym, a po grze znajdujemy czas na wspólne, aktywne omówienie i podsumowanie
  • nie boimy się niewielkich uproszczeń
  • dajemy przyzwolenie na błędy - sobie, współorganizatorom i uczestnikom

Wiemy już, po co i jak, zatem... grajmy!
Poniżej kilka przykładów gier, które każdy z nas może wypróbować / spróbować przeprowadzić.


1. 

"Sieć wyborów"

To gra, którą przedstawiła pani Antonina Dębska z GD Events, oparta na 30 kartach z kodami QR.
W sieci dostępna jest pełna instrukcja ze scenariuszem wykorzystania zabawy na lekcji, kartami powiązanymi z witryną online oraz omówieniem wyników - możliwych ścieżek wyborów.
"Gra porusza zagadnienia związane z rolą wyborów we współczesnej demokracji, partycypacją polityczną, zasadami demokracji pośredniej i znaczeniem frekwencji wyborczej.
Uczestnicy wcielają się w rolę mieszkańców dżungli, którzy muszą ugasić jej pożar. Podejmując kolejne decyzje rozwiązują dylematy, które stanowią metaforę procesu wyborczego."

Można ją pobrać w postaci pliku . pdf - stąd: siecwyborow.gdevents.pl/download.php >>KLIK<<

2.

 "Gry dla zrównoważonego rozwoju" 

Centrum Rozwiązań Systemowych jest, jak czytamy na ich stronie, "międzynarodową organizacją z ponad dwunastoletnim doświadczeniem w zakresie rozwoju i wdrażania innowacyjnych metod i narzędzi systemowych, takich jak symulacje społeczne i modelowanie komputerowe, wspierających transfer wiedzy, integrację nauki i polityki oraz dialog społeczny."
W ramach festiwalu przedstawiła wiele swoich gier - zarówno w wersji drukowanej, jak komputerowej.

Dobrym wstępem do zapoznania się z nimi jest dostępna online publikacja pt. "Gry dla zrównoważonego rozwoju". Według autorów powstała ona, by "podzielić się naszymi doświadczeniami wykorzystania gier w edukacji dla zrównoważonego rozwoju" oraz "przedstawić dobre praktyki oraz pomocne narzędzia w skutecznym przybliżaniu tematów takich jak m.in. zmiany klimatu, zarządzanie dobrami wspólnymi czy też bioróżnorodność.
Publikacja ta jest adresowana zarówno do osób, które w swojej działalności edukacyjnej używają gier, jak i dla tych, które dopiero rozważają włączenie ich do swoich działań."
Można ją pobrać w wersji .pdf: >>KLIK<<

3.

Zielone gry CRS

Jedna z akcji CRS to projekt edukacyjno-przyrodniczy "Zielone Gry. Biblioteki i organizacje pozarządowe włączają młodych do gry o przyrodę." prowadzony w roku 2016.

Informacje i materiały z nim związane upubliczniono na stronie www http://zielonegry.crs.org.pl/pl/ >>KLIK<<
W wolnej chwili warto zapoznać się z całością, ale szczególnie polecam dostępne tam:
  • dodatek do znanej gry pt. "Ropa z Catanu" opracowany w wersji polskiej >>KLIK<<,
  • "New Shores" - wieloosobowa gra komputerowa kształtująca kompetencje młodzieży (12+) przygotowujące do życia w społeczeństwie demokratycznym >>KLIK<<,
  • inne gry interaktywne >>KLIK<< wiele również w wersji dla odbiorców anglojęzycznych z całego świata >>KLIK<<

4.

Inne gry z zakresu edukacji globalnej

Wiele organizacji przedstawiło swoje propozycje w przestrzeni targowej festiwalu.
Niektóre odwiedzają szkoły i instytucje ze swoimi projektami, jak Instytut Dyskursu i Dialogu (z grą "Czwarta Władza" nt. społecznej roli mediów) czy Fundacja EMIC ("W drodze po status uchodźcy" w temacie migracji). Inne, np. "Prawopolis", albo "Mijamy się", można zakupić w sieci.

Poniżej znajdziecie wersje freeware / print&play / darmowe scenariusze udostępniane w internecie:
  • Europe4Youth - "ROZGRYŹ TO 2.0" - gra dla młodzieży (14+), do wydruku w 3 wersjach językowych >>KLIK<<
  • PAH - "Studnia w Sudanie Południowym" - gra online >>KLIK<<
  • CEO - "Gra z klimatem" - do przeprowadzenia np. w ramach lekcji geografii  "Gra o rozwój" - 8 scenariuszy pozwalających powiązać temat edukacji globalnej z podstawą programową różnych przedmiotów szkolnych i praktycznie wprowadzić metodę nauki przez gry na lekcjach >>KLIK<<


Według mnie to wspaniała baza pozwalająca na szerzenie cennej wiedzy w ciekawy i przystępny sposób.
Mam nadzieję, że uda się mi i Wam zrobić z tych materiałów dobry użytek!


na podstawie materiałów udostępnianych podczas konferencji PAH
oraz źródeł internetowych
opracowała: mamajanka